Reacties

Nieuws: 13 november 2020 – publicatiedatum MAUREEN

Op de berichtenpagina komen vooral reacties op mijn verhalen, soms met quotes. Bijdragen, reacties, bespiegelingen en onderwerpen die met zijn verhalen te maken hebben zijn van harte welkom.

Dus houd vooral de reactiepagina in de gaten en laat je inspireren!

De Reactiepagina is open voor alle verhalen: Co Ni Mire Rium, Geen Verweer, Maureen, Amandelkern, Brieven en Verzamelde gedichten!

Fijn wanneer jij reageert! De moderator van is site is gerechtigd bepaalde inzendingen in te korten en/of te verwijderen.

70 gedachten over “Reacties

  1. Bedankt, dat je het herschreven stukje van de wandeling rondom Thuin en in de hangende tuinen hebt gestuurd. De kleine wijzigingen maken het inderdaad nog mooier, complimenten!
    Nu is het wachten op een gedrukt exemplaar.

  2. Je schrijft mooi Harm, je verhaal komt bij mij binnen. Emma maakt een eerste stap, Féline leert in het nu te leven en zich weer te geven. Koen en Maryam durven hun liefde op te pakken waar het ooit was gestapt en vervolmaken hun liefde door hun lichaam aan elkander te geven. Ik ben nieuwsgierig waarvoor Koen uiteindelijk koos.
    In mijn hart hoop ik dat Koen voor Maryam koos, omdat zo’n afloop het best past bij mijn gedachten en verlangen. Ik zoek wanhopig mijn vriend van zo’n dertig jaar geleden. Ik verlang naar minimaal één nacht met hem de liefde te bedrijven, omdat ik weet dat ik hierna helemaal voor hem kan gaan en dat hij bij mij zal blijven.
    Ik snap alleen die Maryam niet, omdat zij Koen liet gaan. Ik had nooit meer losgelaten.

    1. Hej Kayleigh,
      Bedankt voor je feedback. Vandaag in Thuin aangekomen voor een laatste research. De omschrijvingen van de omgeving moeten, zoals jij aangaf, wel kloppen. Ook nog langs de woningen, kerk en verzorgingshuis. Je mag raden in welk B&B ik logeer (ook voor research en betere beschrijvingen).

      1. Weer terug uit Thuin, gelogeerd bij ‘nieuwe vrienden’, lekker gegeten. Zij vertelden dat ik Marianne mis ben gelopen, volgens hen was ze vrijdag in Thuin.
        Beschrijvingen van omgeving kloppen in grote lijnen, een detail aangepast.
        Nu het laatste stukje redigeerwerk.

  3. Door de opmerkingen over het ‘verbroken contact’ met Maryam weet ik het even niet meer. Wat is waar en wat is fictie? Amandelkern lezend maakt het me eigenlijk ook niet uit. Of toch wel, maar dan uit nieuwsgierigheid.
    Ik worstel door het lezen van Amandelkern om mijn jeugdvriendje op te zoeken en ik vraag me af of ik net als Maryam … Ik zou het wel willen en heb waardering voor de moedige Maryam uit het verhaal.

  4. Elly heeft gelijk, jammer dat ‘Maryam’ is gestopt jou persoonlijk te schrijven. Het verhaal is hierdoor haar (=jouw) eigen richting opgegaan. Of is dat juist niet erg?
    Maar het stoppen van contact lijkt mij voor jullie beiden jammer. Ik had jullie in gedachten toen ik deel 3 hoofdstuk 4 en 5 las.

    1. Inderdaad Anneke, Ik heb vooral het verhaal geschreven zoals ik het in mijn hoofd had en aangevuld met eigen ervaringen en fragmenten heb ik op gevoerde correspondentie gebaseerd. Als schrijvende voltooide in mijn gedachten en in de tekstverwerker het verhaal.
      Het verhaal van twee mensen die elkaar schreven, dat het zonde zou zijn wanneer een waardevolle correspondentie beëindigd zou worden is nooit voltooid. Nog steeds kijk ik in mijn e-mailbox die leeg blijft waardoor het boek en vooral het verhaal uit deel 3, hoofdstuk 3 – 5 gewoon een verhaal blijft.

  5. Ik heb het verhaal nu helemaal gelezen en vind het verhaal en het idee heel mooi.
    Veel gedachten en worstelingen van de twee hoofdpersonen lijken op elkaar, maar dat past in een spiegelverhaal.
    Ik mis iets meer over de tijd van haar huwelijk en de ellendige afloop en van dat net voorkomen huwelijk.
    Maar het maakt mij ook wel weer nieuwsgierig. De verandering van haar op het werk is heel mooi en ook realistisch. Als iemand verandert, verandert ook de omgeving, dat is de moeite waard om verder uit te werken.

  6. Schade, dass du keinen Kontakt mehr zu Marianne haben. Der Vorteil ist, dass Sie Ihre Fantasie voll ausleben können.
    Ich bin neugierig, wie sie die Geschichte erleben würde und wie weit sie sich von ihrer Wahrheit entfernt hat.

  7. Ik heb deel 1 en 2 van Amandelkern nu uit en je hebt mijn feedback ontvangen. Wat een mooi verhaal. Ik herken Joost in de roman en ik herinner mij jouw verhalen over de vrouw uit Zuid-België. Maar dat was toch Thuin?

  8. Hoi Harm,
    Het tweede deel van Amandelkern is echt heel anders en ik heb dit met veel plezier en interesse gelezen. Mooi zoals jij je, als schrijver, kan inleven in gedachten van een vrouw.
    Je laat hierdoor veel van je zelf zien. Je hebt een rijkelijke verbeelding en je kunt je goed inleven wat er in mensen omgaat.

    Natuurlijk heb ik mijn mening over hoe de hoofdpersoon in deel 2 overkomt, maar dat vind ik lastig om op papier te zetten. Het is ook niet relevant.

    Een mooi verhaal!

  9. Dag schrijver,
    Met heel veel plezier heb ik de bladzijden van Amandelkern gelezen en van commentaar voorzien. Fantastisch hoe het schrijfproces verlopen is.
    Ik voel mij bevoorrecht het mooie, indrukwekkende verhaal als eerste gelezen te hebben. Indrukwekkend hoe jij als man het personage Maryam neer hebt gezet. Het was voor mij herkenbaar en confronterend.
    Ik kijk uit naar een gedrukt exemplaar.

  10. Over Amandelkern
    Als ik begin met lezen over de docent die tijdelijk in zijn klaslokaal verblijft, heb ik nog geen idee wat ik van jouw manuscript kan verwachten. Dit heeft een intrigerende werking op mij, wat is zijn achtergrond? Hoe komt hij in deze situatie terecht en sterker nog; hoe gaat het verder met hem? Jij laat deze vragen direct opkomen bij de lezer en zorgt er zo voor dat deze, hongerig naar antwoorden, gretig verder gaat lezen. Je hebt een sterke, maar prettige manier van schrijven, die literair aanvoelt zonder dat je teveel van de hoofdlijnen afwijkt door alsmaar op kleine details te focussen. De details in omschrijvingen zijn precies voldoende om je als lezer te verliezen in het verhaal, maar zijn niet zo overdadig dat ze afleidend werken. Koen raakt verwikkeld in een duivels dilemma, dat de spanning tot de allerlaatste zin opbouwt. De uitkomst noem je niet direct en dit maakt het tot een indrukwekkend einde dat nog even zal blijven nagalmen in de gedachten van de lezer.

  11. Wie zijn leven in beslag laat nemen door eikels, heeft elke dag werk genoeg.

    Dus goed, dat je met “Geen Verweer” van je af hebt geschreven.

  12. Hej Harm,

    Gefeliciteerd, Amandelkern is in concept klaar. Mijn eerste indruk is goed, wat een mooi verhaal gaat het worden.
    Pas ook de website aan, maak “Amandelkern” actueel!

    Trouwens ziet de website er prima uit, erg overzichtelijk en je activiteiten zijn goed gescheiden.

  13. Gefeliciteerd met je mooie boek, ziet er goed uit. Ik heb het direct besteld.

    Ben benieuwd of ik de autobiografische elementen ga herkennen.

    Ik merkte, dat veel mensen erg zenuwachtig zijn (en dat anderen dit op de wijkapp proberen uit te vechten, beetje jammer)

  14. Gefeliciteerd met je mooie boek, ziet er goed uit. Ik heb het direct besteld.

    Ben benieuwd of ik de autobiografische elementen ga herkennen.

    Ik merkte, dat veel mensen erg zenuwachtig zijn (en dat anderen dit op de wijkapp proberen uit te vechten, beetje jammer)

  15. Harmonie is de verzoening der tegengestelden. In jouw wereld, en ook in “Geen Verweer” zijn de tegengestelden onverzoend en onverzoenbaar. Het begin van verzoening blijft het besef van de noodzaak.
    Het is meer dan duidelijk, dat dat ontbreekt.

  16. Harmonie is de verzoening der tegengestelden. In jouw wereld, en ook in “Geen Verweer” zijn de tegengestelden onverzoend en onverzoenbaar. Het begin van verzoening blijft het besef van de noodzaak.
    Het is meer dan duidelijk, dat dat ontbreekt.

  17. Dank voor het delen van het eerste exemplaar, ik heb het zelfs vast mogen houden … Mooie uitgave van Maureen die je mij liet zien, ik voel mij vereerd. 13 november gelijk besteld!

    Maureen is nog mooier en nog meer confronterend dan Geen Verweer.

    Gefeliciteerd met je boek

  18. Dank voor het delen van het eerste exemplaar, ik heb het zelfs vast mogen houden … Mooie uitgave van Maureen die je mij liet zien, ik voel mij vereerd. 13 november gelijk besteld!

    Maureen is nog mooier en nog meer confronterend dan Geen Verweer.

    Gefeliciteerd met je boek

  19. Die Sehnsucht des Menschengeschlechtes nach dem Paradiese ist hauptsächlich als der glühende Wunsch aufzufassen, einmal, nur ein einziges Mal friedlich ohne Familie dahinleben zu dürfen.

  20. Die Sehnsucht des Menschengeschlechtes nach dem Paradiese ist hauptsächlich als der glühende Wunsch aufzufassen, einmal, nur ein einziges Mal friedlich ohne Familie dahinleben zu dürfen.

  21. Menschen verändern sich mit der Zeit. Es gibt Dinge, die einem Menschen in seiner Kindheit passiert sind, und Jahre später erscheinen sie ihm fremd und seltsam. Ich versuche, dieses Kind zu entschlüsseln. Manchmal ist er für mich ein Fremder. Wenn Sie an die Zeit denken, als Sie 25 waren, empfinden Sie da nicht eine gewisse Entfremdung?

    (Reaktion auf Konzept Mandelkern)

  22. Menschen verändern sich mit der Zeit. Es gibt Dinge, die einem Menschen in seiner Kindheit passiert sind, und Jahre später erscheinen sie ihm fremd und seltsam. Ich versuche, dieses Kind zu entschlüsseln. Manchmal ist er für mich ein Fremder. Wenn Sie an die Zeit denken, als Sie 25 waren, empfinden Sie da nicht eine gewisse Entfremdung?

    (Reaktion auf Konzept Mandelkern)

  23. Zijn jouw personages Sam, Philip, Bram en Sara soms narcisten?
    Bij hen is geen sprake van de eigenliefde, maar juist met haar tegendeel is hun egoïsme identiek. De narcistische personages blijken in hun diepste grond niet op zichzelf verliefd, maar juist van afkeer en haat jegens zichzelf vervuld.

  24. Zijn jouw personages Sam, Philip, Bram en Sara soms narcisten?
    Bij hen is geen sprake van de eigenliefde, maar juist met haar tegendeel is hun egoïsme identiek. De narcistische personages blijken in hun diepste grond niet op zichzelf verliefd, maar juist van afkeer en haat jegens zichzelf vervuld.

  25. Maak nooit ruzie met domme mensen, ze verlagen je naar hun niveau en verslaan je vervolgens met hun ervaring. (dat denken ze dan …)

  26. Maak nooit ruzie met domme mensen, ze verlagen je naar hun niveau en verslaan je vervolgens met hun ervaring. (dat denken ze dan …)

  27. “One day, in retrospect, the years of struggle will strike you as the most beautiful.”

    “We are never so defenseless against suffering as when we love.”

  28. “One day, in retrospect, the years of struggle will strike you as the most beautiful.”

    “We are never so defenseless against suffering as when we love.”

  29. Sommigen zijn moedig in hun genoegens, anderen in hun pijn; sommigen in hun verlangens, anderen in hun angst; en weer anderen zijn lafaards in dezelfde omstandigheden.

    Mats en Hanna vind ik moedig!

  30. Sommigen zijn moedig in hun genoegens, anderen in hun pijn; sommigen in hun verlangens, anderen in hun angst; en weer anderen zijn lafaards in dezelfde omstandigheden.

    Mats en Hanna vind ik moedig!

  31. Je vierde boek maakt mij nieuwsgierig, zeker in combinatie met de betekenis van de titel.
    Komen er fragmenten online?

  32. Je vierde boek maakt mij nieuwsgierig, zeker in combinatie met de betekenis van de titel.
    Komen er fragmenten online?

  33. Het recht is de machtigste school der fantasie.
    Nooit heeft een dichter de natuur zo vrij geïnterpreteerd als een jurist de feiten.

  34. Het recht is de machtigste school der fantasie.
    Nooit heeft een dichter de natuur zo vrij geïnterpreteerd als een jurist de feiten.

  35. Wanneer ik mijn verleden niet ken,
    ben ik gedoemd het te herhalen
    ben ik gedoemd niet te weten wie ik ben.

  36. Wanneer ik mijn verleden niet ken,
    ben ik gedoemd het te herhalen
    ben ik gedoemd niet te weten wie ik ben.

  37. De vrijheid van de schrijver wordt opgesloten in de status quo van zijn persoon – die kennelijk niet alleen niet liegen mág maar zelfs niet kán. Hij valt samen met wie en wat hij is, en geen fantasie is nog in staat daar bovenuit te stijgen.
    Als alles ‘echt’ en ‘waar’ ervaren wordt, verdwijnt de poëtische verbeeldingskracht die de werkelijkheid groter maakt dan zij is.

  38. Waarheid ligt niet in werkelijk gebeurde feiten en gebeurtenissen, maar in je weergave, het verhaal, het gedicht, je foto en hoe het wordt verteld en zichtbaar wordt gemaakt.

  39. Let’s not unman each otherpart at once;
    All farewells should be sudden, when forever,
    Else they make an eternity of moments,
    And clog the last sad sands of life with tears.

  40. Wie geen boeken schrijft maar wèl veel nadenkt,
    levende in een hen onvoldaan latende omgeving,
    zal doorgaans een goed briefschrijver zijn.

    Thx,
    Maureen

  41. Now the angel’s got a fiddle
    The devil’s got a harp
    Every soul is like a minnow
    Every mind is like a shark
    I’ve broken every window
    But the house, the house is dark
    I care but very little
    What happens to the heart

    Leonard Cohen, What happens to the heart (https://youtu.be/2AMMb9CiScI)

  42. Ik ben een kwetsbaar mens
    en dankzij deze zwakheid, en niet ondanks,
    kan ik ware vreugde vinden.

    Het leven is vol uitdagingen en tegenstand.
    Angst is onontkoombaar,
    evenals pijn en uiteindelijk de dood.

    En die wetenschap zet alles op scherp.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *